Gustave Eiffel (*15.12.1832)


Meno Gustave Eiffel si každý automaticky spája s ikonickou Eiffelovou vežou, ktorú predstavili v roku 1889 pri príležitosti svetovej výstavy a osláv 100. výročia Veľkej francúzskej revolúcie. Slávny francúzsky stavebný inžinier však navrhol mnoho ďalších stavieb po celom svete.

Alexandre Gustave Eiffel, ako znelo jeho celé meno, sa narodil 15. decembra 1832 v Dijone vo Francúzsku. Meno Eiffel zdedil po svojom nemeckom predkovi, ktorý býval pri kopci Eifel. V roku 1862 sa oženil s Marie Gaudeletovou, s ktorou mal päť detí. Manželka po pätnástich rokoch zomrela na tuberkulózu a viac sa neoženil. Alexandre Gustave Eiffel zomrel 27. decembra 1923 v Paríži, krátko po svojich 91. narodeninách. Pochovaný je na cintoríne Cimetière de Levallois-Perret.

Gustave Eiffel
Gustave Eiffel

Kariéra

Gustave pochádzal z nemajetnej rodiny. Až počas jeho života sa rodina vzmohla, a to vďaka majetku, ktorý získala jeho matka založením rodinného podniku s olejom. V rokoch 1852 – 55 študoval chémiu na škole umení a remesiel Ecole centrale des arts et manufactures v Paríži. Hoci sa chcel pôvodne zamestnať v strýkovej fabrike na ocot, nakoniec začal pracovať v oblasti železničných konštrukcií. Po škole sa v roku 1855 zamestnal vo firme špecializovanej na železničné stavby. Od roku 1858 sa začal venovať veľkým železným konštrukciám, najmä stavbe železných mostov. V roku 1864 založil vlastnú inžiniersku firmu, na ktorú sa čoskoro obracali železničné spoločnosti z celej Európy.

Gustave Eiffel
Pomník Gustava Eiffela pri veži v Paríži.

Eiffelova práca najviac súvisela s dopravou. Najmä rozvoj železničnej dopravy vyžadoval bezpečný prechod cez rieky, k čomu bolo potrebné veľké množstvo mostov. Budovaním týchto mostov si Eiffel získal reputáciu, čo mu umožnilo v neskoršom živote púšťať sa do väčších a zložitejších projektov. Mosty, ktoré skonštruoval, môžeme nájsť po celom svete.


V roku 1887 začal Eiffel spolupracovať s Ferdinandom de Lessepsa, ktorý mal za úlohu postaviť kanál cez Panamský prieplav. Eiffelovou úlohou bolo navrhnúť a skonštruovať vzdúvadlá na prieplave. Celý projekt však trpel zlým vedením a hospodárením a nakoniec skrachoval. Eiffelova reputácia tým veľmi utrpela a podnikatelia mu začali vracať projekty. Eiffel sám však nemal žiadne spojenie s financovaním a neskôr bol súdom zbavený viny.

Gustave Eiffel
Most v Bordeaux. Eiffelova prvá práca.

Gustave Eiffel sa podpísal pod množstvo projektov

Jeho prvou skutočnou stavbou, ktorú navrhol vo veku 35 rokov, bol projekt železničného železného mostu v Bordeaux. Most dlhý 500 metrov postavili aj napriek náročným podmienkam za dva roky. Spomedzi mostných konštrukcií ho preslávili aj dva takmer identické mosty v Portugalsku cez rieku Douro v Porto a viadukt Garabit nad francúzskou riekou Truyère pri Saint-Flour. Ten bol v čase svojho vzniku najvyšším mostom svojej doby s výškou 120 metrov nad hladinou vody. Jeho rukopis nesie aj most cez rieku Tisu neďaleko maďarského Segedína.

Gustave Eiffel
Viadukt Garabit nad riekou Truyère pri Saint-Flour bol v čase svojho vzniku najvyšším mostom svojej doby.

Vo vtedajšom Uhorsku pracoval aj na výstavbe novej budovy stanice Nyugati v Budapešti. Vďaka projektu a organizácii prác ktoré navrhol, nemuseli vlaky počas budovania novej stanice prestať premávať do tejto stanice. Stavby železničných staníc v Toulouse a Agene iba potvrdili jeho talent pre účelné a elegantné stavby. Realizoval viac ako 4 000 metrov prenosných mostov, ktoré sa používali vo francúzskych kolóniách. Zaujímavosťou bolo, že ich predával v balíkoch rozmontované na súčiastky.

Gustave Eiffel
Železničná stanica Nyugati v Budapešti.

Gustave Eiffel sa zaslúžil aj o otáčavú kupolu na hvezdárni v Nice. Tú aj napriek svojej hmotnosti vyše 100 ton dokázala ľahko ovládať iba jedna osoba.

Zoznam jeho projektov je naozaj veľmi rozsiahly. V 60. rokoch 19. storočia sa zaslúžil o pavilóny výtvarného umenia a archeológie na výstave v Paríži 1867, mosty na železničnej trati z Poitiers do Limoges, viadukty pri Neuviale a cez rieku Sioule na trati do Orléansu, kostol Notre-Dame-des-Champs a židovský chrám v Paríži, ale aj plynojem vo Versailles.

Gustave Eiffel
Železničný most pri Cascades d’el Ourit v Tlemcene v Alžírsku.

Sedemdesiate roky

Sedemdesiate roky uzreli na základe jeho projektov svetlo sveta mosty pre železnice z Latour do Millau a z Brive do Tulle, mosty pre Chemin de Fer du Midi alebo „hojdací“ most pri Dieppe. Táto dekáda znamenala aj začiatok Eiffelových konštrukcií v zahraničí. Zaslúžil sa o mosty na železničnej trati z Jassy do Ungheni (Rumunsko) a na trati z Gerony (Španielsko). Nasledoval železničný most Maria Pia v Porte (Portugalsko), most u Viana (Portugalsko), mosty pri La Oroya (Peru), mosty na trati Cáceres (Španielsko), mosty na trati z Ploesti do Predealu (Rumunsko) a most pri Oued Djemma (Alžírsko).

Gustave Eiffel
Železničný most Maria Pia v Porte v Portugalsku.

Okrem mostov projektoval aj ďalšie stavby ako napríklad haly a budovu colnej správy v prístave Arica (Čile), vzdúvadlo pre priehradu na rieke Moskva (Rusko), kostoly v Tacna (Peru) a v Manile (Filipíny). Naprojektoval aj nosné konštrukcie rozšírenia obchodného domu Bon Marché v Paríži.

Osemdesiate roky

Osemdesiate roky sa opäť niesli hlavne v znamení mostov. Eiffel je podpísaný pod projektami pre mosty na trati Befra Alta (Portugalsko), most cez rieku Tagus (Španielsko), mosty pri Binh Diene, Tan An, Ben Luc a Vu Cholon (Vietnam), most pri Sidi-Moussa (Alžírsko), mosty na trati Asturias (Španielsko), most pri Saigone (Vietnam) alebo mosty a stanica na trati z Lisabonu do Cintry (Portugalsko).

Gustave Eiffel
Aerodynamické laboratórium Auteuil je taktiež dielom Gustava Eiffela.

Okrem železničných mostov sa aj v tomto období venoval rôznym ďalším stavbám. Navrhol riaditeľstvo banky Crédit Lyonnais v Paríži, stanice v San Sebastiane a Santandere (Španielsko), priehradu na Seine pri Port-Mort, krytú tržnicu v Bordeaux a v Las Palmas de Gran Canaria (Kanárske ostrovy).

Gustave Eiffel a jeho najznámejší projekt

S konštrukciou netypických stavieb sa stretol prvý raz v roku 1881. Vtedy naprojektoval vnútornú tepanú kovovú konštrukciu Sochy slobody, ktorú Francúzsko darovalo Spojeným štátom americkým. Eiffel osobne dohliadal aj na jej postavenie.

Gustave Eiffel
Dohoda podpísaná 8. januára 1887 medzi Édouardom Lockroyom, ministrom obchodu a priemyslu, Eugènom Poubellem, prefektom Seiny a Gustavom Eiffelom, inžinierom-staviteľom, ktorá špecifikuje miesto, ako aj podmienky výstavby a prevádzky 300. metrovej veže.

Alexandrovi Gustavovi Eiffelovi priniesla jednoznačne najväčšiu slávu veža v centre Paríža. Do súťaže na postavenie veže pri príležitosti osláv stého výročia francúzskej revolúcie a svetovej výstavy v roku 1889 sa prihlásilo vyše 700 konštruktérov. Eiffela však vybrali jednomyseľne. Jeho stavba bola geniálna a konštrukcia rýchla.

Gustave Eiffel
Eiffelova veža v rôznych štádiách výstavby.

Eiffel pôvodne navrhoval, aby jeho veža stála buď „rozkročená“ nad Seinou alebo pri Palais du Trocadero. Napokon ale musel súhlasiť s tým, že ju postavia priamo na Champ de Mars a bude pôsobiť akoby monumentálna brána na začiatku areálu výstaviska.

So samotným montovaním konštrukcie začali robotníci v júli 1887, iba päť mesiacov po tom, ako sa začalo s kopaním základov. Išlo skutočne o náročnú skladačku. Každý z 18 038 oceľových dielov mal vlastný výkres a hoci sa mohlo zdať, že niektoré sú rovnaké, nebolo to tak. Každý mal určené svoje miesto a nesmeli sa v žiadnom prípade zameniť. Na spojenie všetkých dielov použili 2,5 milióna nitov.

Gustave Eiffel
Eiffelova veža v Paríži.

Keď vežu postavili, bola to najväčšia senzácia a symbol rodiaceho sa technologického veku. Mnohým sa však nepáčila a žiadali, aby bola po svetovej výstave zbúraná. Jedným z najväčších kritikov veže bol aj spisovateľ Guy de Maupassant. Aj napriek tomu však pravidelne navštevoval reštauráciu umiestnenú vo veži. Keď sa ho novinári pýtali, prečo chodí do reštaurácie vo veži, odpovedal s úsmevom: „Je to jediné miesto v Paríži, odkiaľ na tú hrôzu nevidím.“

Gustave Eiffel
Dobová karikatúra veže s podobizňou Gustava Eiffela.

Tento obsah bol zaradený v Európa, Francúzsko a označkovaný ako , , , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.