Most Golden Gate je najznámejšou pamiatkou a dominantou kalifornského San Francisca. Prekonáva úžinu Golden Gate, cez ktorú je Sanfranciský záliv prepojený s Tichým oceánom. Spája San Francisco ležiace na severnom cípe rovnomenného polostrova s mestom Sausalito na polostrove Marin County. Stavba mosta začala 5. januára 1933 a trvala štyri roky.

Skôr ako most Golden Gate postavili, bola jedinou krátkou možnosťou spojenia medzi San Franciscom a dnešným okresom Marin loď. Trajekt začal fungovať už v roku 1820. Pravidelná doprava začala až v 40. rokoch 19. storočia. V roku 1867 bola založená Golden Gate Ferry Company ako dcérska spoločnosť Southern Pacific Railroad. Trajekty boli pôvodne určené iba pre cestujúcich a zákazníkov železnice, neskôr začali poskytovať aj prepravu automobilov. Prejazd trajektom medzi mólom na Hyde Street v San Franciscu a prístaviskom Sausalito Ferry Terminal v okrese Marin trval približne 20 minút a stál 1,00 USD za auto.
Most Golden Gate na začiatku čelil odporu
Myšlienka výstavby mosta cez úžinu Golden Gate sa v rôznych obmenách objavovala už dlhodobo. Mnohí odborníci ale tvrdili, že most nemožno postaviť cez prieliv dlhý 2 000 metrov s hĺbkou vody 113 metrov, ktorý sa vyznačuje silnými vírivými prílivovými a odlivovými prúdmi. Navyše sa oblasť vyznačuje častými silnými vetrami. Podľa mnohých odborníkov by silné vetry a husté hmly znemožňovali nielen výstavbu, ale aj samotnú prevádzku mosta.

Návrh mosta, ktorý sa nakoniec presadil, predložil v roku 1916 v článku pre San Francisco Bulletin James Wilkins. Sanfranciský mestský inžinier odhadol náklady výstavby na 100 miliónov dolárov (cca. 2,4 miliardy dolárov v dnešných cenách). Takáto suma bola pre mesto neprijateľná. Radnica preto oslovila viacerých mostných inžinierov, či by sa dal most postaviť za nižšiu cenu. Jeden z tých, ktorí odpovedali, bol Joseph Baermann Strauss, ambiciózny inžinier, ktorý vo svojej diplomovej práci navrhol 89 km dlhý železničný most cez Beringovu úžinu. V tom čase mal Strauss za sebou asi 400 mostov, väčšina z nich však bola vnútrozemská a žiaden z mostov nebo takého rozsahu ako nový projekt. Straussove pôvodné nákresy počítali s mohutnou konzolou na každej strane prielivu, spojenou stredovým zaveseným segmentom. Strauss sľuboval postaviť most za 17 miliónov dolárov (cca. 404 miliónom dolárov v dnešných cenách). V tomto období sa prvý raz objavuje aj oficiálny názov Most Golden Gate.
Most sa stretol s odporom, vrátane súdnych sporov. Ministerstvo vojny sa napríklad obávalo, že most bude narúšať lodnú dopravu. Americké námorníctvo sa obávalo, že zrážka lodí alebo sabotáž mosta by mohli zablokovať vjazd do jedného z hlavných prístavov. Odbory požadovali záruky, že miestni robotníci budú pri stavbe zvýhodnení. Spoločnosť Southern Pacific Railroad, sa postavila proti mostu ako konkurencii pre svoju flotilu trajektov. Hlavným podporovateľom výstavby mosta sa stal začínajúci automobilový priemysel. Ten podporoval rozvoj ciest a mostov, aby sa zvýšil dopyt po automobiloch.

Projektovanie mosta
Hoci bol Strauss hlavným inžinierom, ktorý mal na starosti celkový návrh a výstavbu mosta, mal iba malé znalosti a skúsenosti s konštrukciou lanových závesov. Preto na väčšinu inžinierskych a architektonických prác bolo prizvaných viacero ďalších odborníkov. Konečný elegantný návrh zavesenia vymyslel a presadil Leon Moisseiff, inžinier Manhattanského mosta v New Yorku.

Tvar mostných veží, schému osvetlenia a prvky v štýle art deco, ako je výzdoba veží, pouličné osvetlenie, zábradlia a chodníky navrhol Irving Morrow, v tom čase pomerne neznámy bytový architekt. Jeho výberom je aj typická oranžová farba mosta, tzv. international orange. Americké námorníctvo sa pokúšalo presadiť návrh, aby bol most natretý čiernymi a žltými pruhmi, ktoré by zabezpečili viditeľnosť pre plávajúce lode.
Leon Moisseiff vypracoval základný konštrukčný návrh a predstavil svoju teóriu priehybu. Podľa nej sa tenká, pružná vozovka ohýbala vo vetre, čo výrazne znižovalo napätie tým, že prenášalo sily prostredníctvom závesných lán na mostné veže. Zaujímavosťou je, že hoci sa návrh mosta Golden Gate Bridge osvedčil, neskorší Moisseiffov návrh, pôvodný most Tacoma Narrows, sa čoskoro po dokončení zrútil v silnej veternej búrke kvôli nečakanému aeroelastickému trepotaniu.

Výstavba mosta
Stavba mosta sa začala 5. januára 1933. Celý projekt stál nakoniec viac ako 35 miliónov dolárov (cca. 550 miliónov dolárov v dnešných cenách). Strauss zostal vedúcim projektu. Dohliadal na každodennú stavbu. Zároveň prispel aj niekoľkými priekopníckymi dielami. Ako absolvent Cincinnatskej univerzity umiestnil do južného kotvenia tehlu zo zbúranej McMicken Hall svojej univerzity. Zaslúžil sa aj o inovovanie pohyblivých bezpečnostných sietí pod staveniskom. Tie zachránili životy mnohých nechránených robotníkov. Aj vďaka sieťami zahynulo počas výstavby iba jedenásť robotníkov. Z toho desať robotníkov zahynulo 17. februára 1937. Vtedy sieť zlyhala pod náporom spadnutého lešenia. Dvaja z dvanástich robotníkov pád do ľadovej vody z výšky 61 m prežili. Siete zachránili devätnásť ďalších robotníkov.

Most Golden Gate bol dokončený a otvorený 27. mája 1937. Oslavy otvorenia mosta v roku trvali jeden týždeň. Deň predtým, ako bola povolená prevádzka vozidiel, prešlo po moste pešo 200 000. V deň slávnostného otvorenia išiel starosta Angelo Rossi aj spolu s ďalšími predstaviteľmi trajektom do Marinu a potom spoločne prešli cez most.
1. decembra 1951 odhalila veterná búrka nestabilitu mosta pri kymácaní a valení, čo viedlo k jeho uzavretiu. V rokoch 1953 a 1954 bol most dodatočne vybavený priečnymi a diagonálnymi výstuhami, ktoré spájali spodné pásy oboch bočných priehradových nosníkov. Táto výstuha spevnila mostovku v krute.

Pôvodný most mal betónovú mostovku. Soľ, ktorú prinášala hmla a opar, sa dostávala k výstužným prútom. To spôsobovalo koróziu a opadávanie betónu. V rokoch 1982 – 1986 bola pôvodná mostovka nahradená ľahšími a pevnejšími oceľovými doskami. Celá výmena bola rozdelená na 747 úsekov. Výmena sa konala vždy v noci bez toho, aby bola vozovka úplne uzavretá pre dopravu.
Most Golden Gate upúta svojím vzhľadom
Do roku 1964 mal most Golden Gate najdlhšie hlavné rozpätie visutého mosta na svete, 1 280 m. Dĺžku jeho hlavného poľa prekonalo zatiaľ iba osemnásť mostov. Stále má druhé najdlhšie hlavné rozpätie v Amerike, po moste Verrazzano-Narrows v New Yorku. Celková dĺžka mosta Golden Gate je 2 737 m. Most má svetlú výšku nad vodnou hladinou v priemere 67 m. Vrcholy veží dosahujú výšku 227 m nad vodou. Svojou celkovou výškou si dlhodobo udržiaval most prvé miesto na svete medzi visutými mostami. Až v roku 1993 ho prekonal most Mezcala v Mexiku.

Váhu vozovky nesie 250 pároch vertikálnych závesných lán. Tie sú pripevnené na dvoch hlavných lanách. Hlavné laná prechádzajú cez hlavné veže a na každom konci sú upevnené v betóne. Každý kábel je vyrobený z 27 572 prameňov drôtu. Celková dĺžka galvanizovaného oceľového drôtu použitého na výrobu oboch hlavných káblov sa odhaduje na 130 000 km. Každá z dvoch veží mosta má približne 600 000 nitov.

Most bol pôvodne natretý červeným oloveným základným náterom a vrchným náterom na báze olova. V polovici 60. rokov bol pre zlepšenie ochrany mosta proti korózii odstránený pôvodný náter a prelakovaný zinkovo-silikátovým základným náterom a vinylovými vrchnými nátermi. Od roku 1990 sa namiesto nich používajú akrylové vrchné nátery. V súčasnosti sa o údržbu náterov stará 38 pracovníkov, ktorí opravujú lak priebežne.
Most je obľúbený u chodcov a cyklistov. Má chodníky po oboch stranách šiestich jazdných pruhov. Spočiatku boli oddelené od jazdných pruhov iba kovovým obrubníkom, v roku 2003 však pribudlo medzi chodníkmi a jazdnými pruhmi zábradlie.

Spoplatnenie prejazdu mostom
Keď most Golden Gate v roku 1937 otvoril, za prejazd sa platilo mýto 50 centov za auto (cca. 10,6 USD v dnešných cenách). Mýto sa vyberalo v každom smere. V roku 1950 bola cena znížená na 40 centov v každom smere, v roku 1955 bola cena znížená na 25 centov. Systém výberu mýta sa zmenil v roku 1968. Mýto sa začalo vyberať iba z premávky na juh a výška mýta bola obnovená späť na 50 centov. V súčasnosti sa pohybuje výška mýta od 7,25 USD po 10,25 USD v závislosti od spôsobu platby.
