Grand Central Terminal (2.2.1913)


Grand Central Terminal, často označovaný ako Grand Central Station, je železničný terminál v centre Manhattanu. Nachádza na 42. ulici a Park Avenue v centre Manhattanu v New Yorku. Stanica je južným koncom liniek Metro-North Railroad’s Harlem, Hudson a New Haven, ktoré obsluhujú severné časti newyorskej metropolitnej oblasti. Pre verejnosť bola otvorená 2.2.1913.

Grand Central Terminal
Fasáda stanice na 42nd Street.

Charakteristická architektúra a interiérový dizajn budovy stanice Grand Central Terminal mu vyslúžili zápis ako národná kultúrna pamiatka. Dizajn zahŕňa množstvo umeleckých diel. Grand Central Terminal sa stal jednou z desiatich najnavštevovanejších turistických atrakcií sveta. Okrem cestujúcich vlakom a metrom navštívi budovu viac ako 20 miliónov turistov ročne. Hlavná hala terminálu sa často používa ako miesto stretnutia. Stanica sa často objavuje aj vo filmoch a televízii. V Grand Central Terminal sa nachádza nie len množstvo obchodov, ale aj luxusné reštaurácie a bary, jedálne, trh s potravinami, knižnica, sála na podujatia, tenisový klub. Budova je aj sídlom riadiaceho centra a kancelárií pre železnicu a má vlastnú podzemnú elektráreň.

Grand Central Terminal
Hlavná hala počas rannej špičky.

Pomenovanie

Grand Central Terminal si nechala pre svoje vlaky postaviť New York Central Railroad. Nachádza sa na mieste, kde predtým stáli už dve stanice. Miesto bolo vždy hovorovo známe ako Grand Central Station, ktoré si zachovalo po stanici z rokov 1900 až 1910.

Grand Central Terminal
V hlavnej hale stanice je až 10 zlatých lustrov. Každý z nich má 110 žiaroviek.

Stanica získala pomenovanie Grand Central Terminal už pred jej dokončením v roku 1913. Celý názov je vpísaný na jej fasáde na 42. ulici. Označenie ako terminál získala preto, že tam začínajú a končia vlaky.


Grand Central Terminal
Vanderbilt hall slúžila ako centrálna čakáreň. Dnes je prestavaná na multifunkčné centrum.

Terminál, rovnako ako pôvodné stanice, pôvodne navrhli pre medzimestskú dopravu. Tá fungovala na tomto mieste od dokončenia prvej staničnej budovy v roku 1871 až do roku 1991, kdy spoločnosť Amtrak ukončila prevádzku v termináli a začala využívať pre svoje spoje neďalekú stanicu Penn Station. Prostredníctvom prestupov sa cestujúci mohli napojiť na všetky hlavné linky v Spojených štátoch. Z Grand Central Terminal odchádzali vlaky do San Francisca, Los Angeles, Vancouveru, New Orleans, Chicaga a Montrealu. Pozoruhodným bol vlak New York Central’s 20th Century Limited, luxusný spoj, ktorý fungoval na chicagskú stanicu LaSalle Street v rokoch 1902 až 1967. Patril medzi najznámejšie vlaky svojej doby.

Grand Central Terminal
New York Central’s 20th Century Limited

Architektúra Grand Central Terminal

Grand Central Terminal navrhli ako dvojúrovňový. Horné podlažie bolo určené pre medzimestské vlaky a dolné pre prímestské vlaky. Táto konfigurácia, ktorú navrhol viceprezident New York Central Railroad William J. Wilgus, oddelila cestujúcich medzimestskou a prímestskou železnicou. Zjednodušil sa tým pohyb cestujúcich v stanici.

Grand Central Terminal
Ilustrácia z roku 1939, ktorá informuje cestujúcich o pohybe na stanici.

Hlavná hala sa nachádza na úrovni horných nástupíšť. Nachádza sa v strede budovy stanice. Z haly s rozlohou 3 300 m2 vedie východ priamo k väčšine koľají. Iba niektoré z nástupíšť sú prístupné z priechodov v blízkosti vestibulu. V strede haly je informačný stánok so štvorhrannými mosadznými hodinami. Hodiny sú jednou z najznámejších ikon Grand Central Terminal. Hlavné odchodové tabule sa nachádzajú na južnom konci haly.

Grand Central Terminal
Hlavná hala s ikonickými hodinami.

Interiér stanice je navrhnutý tak, aby umožnil cestujúcim vystupujúcim z vlakov vstúpiť do hlavnej haly a potom odísť cez rôzne pasáže. V severo-južnom smere vedú pasáže 42nd Street Passage a Shuttle Passage na 42nd Street a 45th Street Passage, ktorý vedie na 45th Street a Madison Avenue. Vo východo-západnom smere vedú tri pasáže Grand Central Market, Graybar Passage a Lexington Passage na Lexington Avenue. Každá z týchto pasáží vedie cez inú budovu. Pasáže dopĺňa siete tunelov v Grand Central North, ktoré vedú k východom na každej ulici od 45th Street po 48th Street.

Grand Central Terminal
Grand Central Market

Grand Central Market je prostrednou pasážou a nachádza sa v nej mnoho obchodov s potravinami. Miesto bolo pôvodne časťou 43rd Street. V roku 1975 bola v priestore postavená pobočka Greenwich Savings Bank. Miesto nakoniec v roku 1998 premenili na trhovisko.

Grand Central Terminal
Steakhouse pomenovaný po americkej basketbalovej hviezde Michaelovi Jordanovi je jednou z mnoha reštaurácií.

Železničná stanica

Stanica Grand Central Terminal je zapísaná v Guinessovej knihy rekordov ako stanica, ktorá má najviac nástupíšť . Celkový počet ostrovných nástupíšť a jedného bočného je 28. Celkový počet koľají je 67, z toho 43 je určených pre pravidelnú osobnú dopravu. Koľajisko v stanici dosahuje úctyhodnú dĺžku 31,4 km

Koľaje sa pri odchode zo stanice na sever zvažujú, aby pomohli odchádzajúcim vlakom zrýchliť a prichádzajúce spomaliť. V najvyťaženejšom čase prichádzajú vlaky do stanice každých 58 sekúnd.

Grand Central Terminal
Horná úroveň stanice.

Horná úroveň má 42 koľají. Dvadsaťdeväť obsluhuje nástupištia pre cestujúcich. Na východ od horných nástupíšť sa nachádza East Yard s desiatimi odstavnými koľajami. Balónová slučka vedie z koľají 38 – 42 na západnej strane stanice k odstavným koľajam 1 – 3. Severne od East Yard sa nachádza Lex Yard, druhá odstavná plocha.

Lex Yard v minulosti slúžil elektrárni pre Grand Central Terminal. Jeho dvanásť koľají má čísla 51 až 65, pričom koľajové čísla 57, 58 a 62 neexistujú. Medzi koľajami 53 a 54 a medzi koľajami 61 a 63 sa nachádzajú ​​nástupné plošiny, ktoré sa ale nepoužívajú pre verejnú dopravu. Koľaj 61 je známa tým, že slúžila ako súkromná koľaj prezidenta Spojených štátov amerických Franklina D. Roosevelta. Keď Roosevelt pricestoval do mesta svojim osobným vlakom, ten pristavili na koľaj 61 a z nástupišťa sa vyviezol špeciálne navrhnutým výťahom na povrch.

Grand Central Terminal
Spodná úroveň s pôvodnou balónovou slučkou.

Spodná úroveň má 27 koľají s číslami 100 až 126. Dve boli pôvodne určené pre poštové vlaky a dve boli určené na manipuláciu s batožinou. Dnes sa pre osobnú dopravu používajú iba koľaje 102–112 a 114–115. Balónová slučka na dolnej úrovni bola oveľa ostrejšia ako horná. Mohli sa tak na nej otáčať iba elektrické jednotky používané na prímestských linkách. Neskôr bola táto slučka odstránená.

Žaluď ako symbol Grand Central Terminal

Mnohé časti terminálu zdobia vyrezávané dubové listy a žalude. Súvisí to s pôvodným zakladateľom stanice Corneliusom Vanderbiltom. Žaluď bol symbolom rodiny Vanderbiltovcov a ich rodinné motto znelo „Z malých žaluďov rastú veľké duby“. Medzi týmito dekoráciami vyniká mosadzná žaluďová koncovka na štvorstranných hodinách v strede hlavnej haly. Dekorácie zo žaluďov alebo dubových listov však zdobia aj vence pod západným schodiskom hlavnej haly, sochy nad lunetami v hlavnej hale, kovanie nad výťahmi alebo elektrické lustre v hlavnej čakárni a hlavnej hale.

Grand Central Terminal
Ikonické štvorstranné hodiny.

Prekrývajúce sa písmená „G“, „C“ a „T“ sú vytesané na viacerých miestach, vrátane vlysov na vrchole niekoľkých okien nad pokladňami. V symbole sa nachádza písmeno T, ktoré pripomína prevrátenú kotvu. Slúži ako odkaz na obchodné začiatky Cornelia Vanderbilta v oblasti lodnej dopravy a trajektov.

Grand Central Terminal
Logo GCT.

Ďalšie zaujímavosti

V Grand Central Terminal nájdete aj podzemie známe ako M42. Je to elektrická rozvodňa s generátormi. Je rozdelená dve časti. Jedna poskytuje 16 500 kilowattov pre napájanie tretej koľajnice, druhá poskytuje 8 000 kilowattov pre ostatné osvetlenie a napájanie. Rozvodňa je postavená asi 30 m pod budovou Graybar. Spustili ju do prevádzky 16. februára 1930. Zaberá štvorposchodový priestor s rozlohou 76 x 15 m. V čase sprevádzkovania sa jednalo o najväčšiu rozvodňu na svete.

Grand Central Terminal
Elektrická rozvodňa M42.

Súčasťou stanice je aj tenisový kurt Vanderbilt. Otvorili ho v roku 1960 a v súčasnosti ho vlastní Donald Trump. Okrem toho, že ponúka kurzy pre mládež a dospelých, konávajú sa tu aj veľké turnaje.

Súčasťou stanice je aj stanica metra Grand Central – 42nd Street. Tá obsluhuje tri linky: IRT Lexington Avenue Line, IRT Flushing Line a kyvadlová linku IRT 42nd Street na Times Square.

Grand Central Terminal
Vanderbiltov tenisový klub.

Tento obsah bol zaradený v Amerika, USA a označkovaný ako , , , , , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.